Wie wij zijn

Wij zijn de Polderhof; een Daltonschool midden in de wijk Ussen in Oss. We zijn dé talentschool van Oss, want wij werken volgens de principes van het Talentgedreven Onderwijs.

 

Dalton en Talent vormen dus de basis van onze school.

 

Daltononderwijs kent vijf kernwaarden: samenwerking, vrijheid en verantwoordelijkheid, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie. Wat wij verstaan onder de kernwaarden en hoe het er precies uitziet in de school, lees je hieronder.

 

 

Samenwerking: we nemen de tijd om elkaar echt te zien en leren samenwerken. We zetten onze talenten in om samen sterk te staan en geven elkaar de ruimte die nodig is om het eigen (leer)pad te bewandelen.

 

Je ziet bij ons op school kinderen vaak samenwerken aan hun taken. Ze kiezen hiervoor een maatje. We vinden het belangrijk dat de kinderen leren samenwerken met verschillende kinderen uit hun klas, maar ook met kinderen uit andere (jaar)groepen. Voor verschillende taken, zijn dit verschillende kinderen, want je hebt steeds andere talenten nodig om de taak tot een succes te maken. De kinderen mogen op onze school zichzelf zijn en worden door elkaar gewaardeerd om wie ze zijn.
Ook het team werkt veel en vaak samen. Samen zijn wij verantwoordelijk voor alle kinderen. Alleen samen kunnen wij het beste onderwijs voor de kinderen verzorgen. We delen expertise met elkaar, overleggen over de manier waarop we lesgeven en ondersteunen elkaar wanneer dit nodig is. 

 

Vrijheid en verantwoordelijkheid: we geven elkaar het vertrouwen om eigenaar te zijn van het eigen leerproces. 

 

Onze takenkaarten helpen kinderen bij het maken van keuzes binnen de grenzen van wat moet. We maken ons onderwijs op basis van doelen. De doelen gelden voor alle kinderen. Hoe ze aan de doelen werken, verschilt. We proberen het leren zo natuurlijk mogelijk plaats te laten vinden. Je ziet daardoor in onze school kinderen vaak spelletjes spelen of creatief bezig zijn. Ook maken we veel ruimte voor (buiten)spel.

We hebben afspraken over hoe we in de school fijn samen werken. Deze gelden natuurlijk voor ons allemaal. 

 

Effectiviteit: we nemen de tijd die nodig is. Soms gaat iets snel, en soms heeft het meer tijd nodig. Die ruimte voelen we en nemen we. Het proces is vaak belangrijker dan het product.

 

Onze dagen hebben een vaste planning. Binnen de planning is echter wel veel ruimte om te kunnen schuiven. We vinden het belangrijk dat de doelen die we nastreven, bereikt worden. Kinderen krijgen ook de ruimte om meer of minder tijd te nemen voor het bereiken van een doel. We compacten en verrijken voor kinderen die sneller door de stof heen kunnen en maken eigen leerlijnen voor kinderen die meer tijd nodig hebben. Iedereen is verschillend, dat vinden we heel normaal.

We vinden het belangrijk dat een kind laat zien serieus aan een doel te hebben gewerkt. Dit is belangrijker dan dat al het werk aan het eind van de dag af is.

 

 

Zelfstandigheid: we geloven dat je meer kunt, dan je zelf soms denkt. We dagen iedereen uit het zelf te doen en bieden hulp als dit nodig is. 

 

We zijn op school om te leren. We vinden het onze taak de kinderen te helpen zelfstandig te worden. Daarom kiezen we er vaak voor een observerende houding aan te nemen en kinderen zelf te laten proberen tot een oplossing te komen. 

We hebben om deze reden ook combinatiegroepen: kinderen kunnen ongelooflijk veel van elkaar leren. Ze leren ook erg veel van het helpen van een ander. Als oudste kun je altijd iets leren aan een jonger kind dat nieuw instroomt in de groep. Deze succeservaringen koesteren we.

 

 

Reflectie: we nemen de tijd om te kijken naar wat we gedaan hebben. We vieren onze successen en zijn trots op elke stap die we zetten.

 

Elke actie is een kans om te leren. Wat ging er goed? Wat wil je een volgende keer liever anders doen? Waar ben je trots op? Wat maakt je blij? Allemaal krachtige vragen om van te leren.

Door met liefde naar je zelf te leren kijken, word je een veerkrachtige volwassene. Welbevinden staat daarom voorop in onze school. Want alleen als je je fijn voelt, kun je leren. De kinderen ondersteunen elkaar hier bij. 

 

 

Talentgedreven werken helpt ons om taal te geven aan wie we zijn als individu. We vinden het belangrijk om de individuele verschillen te belichten, iedereen is bijzonder. We gebruiken hier de 39 talenten van het talentgedreven werken voor (je leest hier meer over wat het inhoudt om Kindertalentenfluisteraarschool te zijn).
Wanneer we het op de Polderhof over talent hebben, bedoelen we iets waar je blij van wordt als je er mee bezig bent. Het vertelt hoe je dingen aanpakt, hoe je met anderen omgaat en hoe je leert. Door deze dingen te weten van elkaar, kunnen we elkaar helpen op de momenten dat het moeilijker gaat. 

Sinds we op deze manier werken, zien we dat onze kinderen en collega's elkaar veel beter kennen. We zien dat de kinderen zich erg veilig voelen op onze school. Het welbevinden van onze kinderen is erg hoog. Daar zijn we trots op!

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren